Читалочка

Практичні поради батькам молодших школярів щодо того,
як досягти оптимальної швидкості читання 

      На успішність учнів впливає значна кількість різноманітних факторів. Але одним з найважливіших є вміння свідомо, правильно, виразно та швидко читати. У дитини, яка не вміє добре читати, виникають певні труднощі під час виконання домашніх завдань, їй не цікаво на уроках, вона приречена на розумову обмеженість і зубріння. Такий учень не буде активним читачем бібліотеки, не відчуватиме потреби спілкування із книгою, тому що читання приносить йому не задоволення, а муку.
        На швидкість читання впливають багато факторів: рівень мовленнєвого розвитку, кут зору читця, вміння артикулювати, постановка дихання, характер тексту (зміст легкий чи складний, цікавий - нецікавий), образ слова (шрифт, чіткість друкування), розвиток антиципації – вміння передбачити наступні літери, слово). Вдосконаленню цього процесу сприяють стимуляція до швидкого читання, систематичний облік і регулювання швидкості. Якщо послідовно приділяти увагу цим факторам, то швидкість читання збільшується на 50-100%.
Як домогтись оптимальної швидкості читання?
1. Важлива не тривалість, а частота тренувальних вправ. Пам'ять людини налаштована так, що запам'ятовується не те, що постійне, а те, що миготить: тобто то є, то немає. Тому всі тренувальні вправи треба проводити короткими порціями, але зі значною частотою. Не можна казати: «Поки не прочитаєш, із-за столу не виходь». Для першокласника достатньо домашнього тренування трьома порціями по п'ять хвилин.

2. Читання, що дзижчить, було основним елементом при навчанні у школі В. Сухомлинського. Це таке читання, коли дитина читає вголос, напівголосно, зі своєю швидкістю протягом п'яти хвилин.

3. Добрі наслідки дає читання перед сном. Останні події дня фіксуються емоційною пам'яттю, й вісім годин сну людина знаходиться під їх впливом.

4. Якщо дитина не любить читати, то їй необхідний такий режим читання, що щадить: дитина прочитає 1-2 рядка й одержує короткочасний відпочинок. Таку можливість дають книжки з великими картинками й одним-двома реченнями внизу.

5. Розвиток техніки читання гальмується через слабку оперативну пам'ять. Дочитавши до четвертого слова, учень уже не пам'ятає перше. Професор І. Федоренко рекомендує такі вправи: багаторазове читання, читання будь-якого тексту в темпі скоромовки, виразне читання з переходом на незнайому частину.

6. Вправа «Блискавка» полягає в чергуванні читання в комфортному режимі з читанням на максимально доступній швидкості. За командою «Блискавка» дитина читає із прискоренням протягом 20 сек спочатку, потім тривалість збільшити до двох хвилин.

7. Вправа «Буксир». Дорослий читає зі швидкістю, доступною дітям, а діти намагаються читати про себе, стежити та встигати за дорослим. Перевірку проводити шляхом раптової зупинки.

8. Вправа «Хто швидше?». На столі лежать картки з різними текстами. Треба знайти конкретну пропозицію в одній із карток, ковзаючи по тексту.

9. Вправа «Губи» використовується з метою чіткого розмежування дітьми читання про себе та читання вголос, а також активного зовнішнього промовляння при читанні. За командою «Читати про себе» діти прикладають палець лівої руки до щільно стиснутих губ.

Таким чином, батьки можуть вибрати одну з форм або чергувати дані форми та методи роботи, щоби постійно підтримувати читацький інтерес молодшого школяра.

Таблиця № 1

А
О
У
И
І
Е
М
ма
мо
му
ми
мі
ме
Н
на
но
ну
ни
ні
не
В
ва
во
ву
ви
ві
ве
Л
ла
ло
лу
ли
лі
ле
С
са
со
су
си
сі
се
К
ка
ко
ку
ки
кі
ке
П
па
по
пу
пи
пі
пе
Р
ра
ро
ру
ри
рі
ре
Т
та
то
ту
ти
ті
те
Д
да
до
ду
ди
ді
де
З
за
зо
зу
зи
зі
зе
Б
ба
бо
бу
би
бі
бе
Г
га
го
гу
ги
гі
ге
Ґ
ґа
ґо
ґу
ґи
ґі
ґе
Ч
ча
чо
чу
чи
чі
че
Х
ха
хо
ху
хи
хі
хе
Ж
жа
жо
жу
жи
жі
же
Ш
ша
шо
шу
ши
ші
ше
Ц
ца
цо
цу
ци
ці
це
Щ
ща
що
щу
щи
щі
ще
Ф
фа
фо
фу
фи
фі
фе
ДЗ
дза
дзо
дзу
дзи
дзі
дзе
ДЖ
джа
джо
джу
джи
джі
дже


Таблиця № 2


А
Я
У
Ю
Е
Є
І
Ї
Н
на
ан
ня
ян
ну
ун
ню
юн
не
ен
нє
єн
ні
ін

їн
Л
ла
ал
 ля
ял
лу
ул
лю
юл
ле
ел
лє
єл
лі
іл

їл
С
са
ас
ся
яс
су
ус
сю
юс
се
ес
сє
єс
сі
іс

їс
Р
ра
ар
ря
яр
ру
ур
рю
юр
ре
ер
рє
єр
рі
ір

їр
Т
та
ат
тя
ят
ту
ут
тю
ют
те
ет
тє
єт
ті
іт

їт
Д
да
ад
дя
яд
ду
уд
дю
юд
де
ед
дє
єд
ді
ід

їд
З
за
аз
зя
яз
зу
уз
зю
юз
зе
ез
зє
єз
зі
із

їз
Ц
ца
ац
ця
яц
цу
уц
цю
юц
це
ец
цє
єц
ці
іц

їц
Дз
дза
адз
дзя
ядз
дзу
удз
дзю
юдз
дзе
едз
дзє
єдз
дзі
ідз

їдз

Таблиця №3
А
О
У
И
І
Е
Я
Ю
Є

КВ
ква
кво
кву
кви
кві
кве
КЛ
кла
кло
клу
кли
клі
кле
кля
клю
КМ
кма
кмо
кму
кми
кмі
кме
КН
кна
кно
кну
кни
кні
кне
кня
кню
кнє
КР
кра
кро
кру
кри
крі
кре
кря
крю
РВ
рва
рво
рву
рви
рві
рве
ТВ
тва
тво
тву
тви
тві
тве
ТК
тка
тко
тку
тки
ткі
тке
ТЛ
тла
тло
тлу
тли
тлі
тле
тля
тлю
ТН
тна
тно
тну
тни
тні
тне
тня
тню
тнє
ТР
тра
тро
тру
три
трі
тре
тря
трю
ПЛ
пла
пло
плу
пли
плі
пле
пля
плю
ПР
пра
про
пру
при
прі
пре
пря
прю
ПТ
пта
пто
пту
пти
пті
пте
птя
птю
ПШ
пша
пшо
пшу
пши
пші
пше
ВГ
вга
вго
вгу
вги
вгі
вге
ВД
вда
вдо
вду
вди
вді
вде
вдя
вдю
ВЖ
вжа
вжо
вжу
вжи
вжі
вже
ВЛ
вла
вло
влу
вли
влі
вле
вля
влю
ВМ
вма
вмо
вму
вми
вмі
вме
ВН
вна
вно
вну
вни
вні
вне
вня
вню
внє
ВР
вра
вро
вру
ври
врі
вре
вря
врю
ВХ
вха
вхо
вху
вхи
вхі
вхе
ВЧ
вча
вчо
вчу
вчи
вчі
вче
ВШ
вша
вшо
вшу
вши
вші
вше










































Таблиця № 4


А
О
У
И
І
Е
вбр
вбра
вбро
вбру
вбри
вбрі
вбре
взд
взда
вздо
взду
взди
взді
взде
вкл
вкла
вкло
вклу
вкли
вклі
вкле
впр
впра
впро
впру
впри
впрі
впре
всм
всма
всмо
всму
всми
всмі
всме
вст
вста
всто
всту
всти
всті
всте
втр
втра
втро
втру
втри
втрі
втре
збр
збра
збро
збру
збри
збрі
збре
здр
здра
здро
здру
здри
здрі
здре
скл
скла
скло
склу
скли
склі
скле
скр
скра
скро
скру
скри
скрі
скре
спр
спра
спро
спру
спри
спрі
спре
стр
стра
стро
стру
стри
стрі
стре
шкр
шкра
шкро
шкру
шкри
шкрі
шкре
нтр
нтра
нтро
нтру
нтри
нтрі
 нтре

Немає коментарів:

Дописати коментар